مستی در جشن حنوکا و رقص خون درغزه
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

مردم بی دفاع غزه در فلسطین چهارروزاست که در میان خون وآتش در برابر حملات بی امان هواپیماهای پیشرفته اسرائیلی به سر می برند. تاکنون دهها تن مواد منفجره بالای مردم بی دفاع از آسمان برآنان باریده است. بسیاری از کار شناسان بدین باورند این گونه حملات وخشیانه را هرگز غزه درتاریخ خود ندیده است.

اسرائیل برای آن که قدرت خود را به مردم بی دفاع غزه نشان دهد، همزمان بیش از ۶۰ هواپیمای جنگنده پشرفته جنگی را به پرواز درآورده و حدود ۱۰۰ هدف را در نوار غزه بمباران کرده‌اند. اغلب مراکز امنیتی حماس در این بمباران‌ها نابود شده است. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در صورت ضرورت، حملات خود را به طور گسترده و عمیق علیه نوار غزه ادامه خواهد داد. به ادعای ارتش اسرائیل، اهداف بمباران شده بر مبنای اطلاعات دقیق مورد هدف قرار گرفته است. اسرائیل اعلام کرده است در روز شنبه بیشتر از ۲۱۰ هدف را در شهرهای غزه، رفح و خان یونس در نوار غزه مورد حمله قرار داده است.

یکی از عوامل اساسی این گونه حملات دد منشانه به نوارغزه این است که اسرائیل انتخابات عمومی در پیش رو دارد و هریک از احزاب اسرائیلی برای آن که بتوانند دراین اتنخابات برگ برنده داشته باشند و در میان مردم اسرائیل طرف دار داشته باشند دست به این جنایت می زنند.

گویا دراسرائیل هرگروهی که بیشترین جنایت را مرتکب گردید، او از محبوبیت بیشتری درمیان این مردم برخوردار می گردند و چنین باور و هنجار اجتماعی در میان صهیونیست ها و یهودیان اسرائیل جای تاسف است و همین باور برتری جویانه است که سبب گردیده در فلسطین بیش از 70 سال  فقط خون جاری  شود و بدترین قساوت انسانی در آن سرزمین اتفاق بیافتد.

در روز دوم شاهدان محلی از شش مورد حمله به دانشگاه اسلامی غزه خبر داده اند. در یکی از این حمله ها که پس از نیمه شب رخ داد، ساختمان آزمایشگاه این دانشگاه هدف قرار گرفت. هواپیماهای اسرائیلی همچنین روز یکشنبه در دومین روز از حمله به نوار غزه، تونل های انتقال سوخت، مواد غذایی و دارویی از مصر به این منطقه را بمباران کرده است. به گزارش منابع فلسطینی، سه تونل انتقال مواد غذایی و اقلام ضروری در حملات هوایی یکشنبه هدف قرار گرفتند که یکی از آنها از راه های عمده انتقال سوخت از مصر به غزه بوده است. کارکنان بیمارستان اصلی غزه گفتند اتاق های عمل جراحی پر از مجروحان است، ذخایر اندک دارو رو به اتمام است و حتی جراحان کافی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان وجود ندارد.

 در سومین روز حمله آمار شهدا و کشته شدگان مردم فلسطین به بیش از 370 نفر رسیده است و تعداد زخمیان از مرز 1800 تن گذشته است، از آنجایی که  نبود دوا و دیگر نیاز مندی های طبی سبب گردیده است که تلفات مجروحان لحظه به لحظه افزایش پیدا کند. این احتمال وجود دارد که هر روز آمار تلفات مردم بی گناه غزه بیشتر از روزهای قبل افزایش پیدا کند.

روز سه شنبه، 30 دسمبر در سومین روز حمله دوام دار هوایی اسرائیل  به غزه ریچارد فالک، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در سرزمین های فلسطینی، دولت اسرائیل را به نقض فاحش حقوق بشر و کاربرد تسلیحات پیشرفته برای ارتکاب یک رشته خشونت تکان دهنده علیه مردم بی دفاع در غزه متهم کرد. آقای فالک گفت که از اینکه جامعه بین المللی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل و وادار کردن این کشور به توقف حملات به غزه اقدامات بیشتری نکرده متعجب است.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل ادامه عملیات نظامی اسرائیل علیه باریکه غزه را محکوم کرد و گفت که دولت اسرائیل امکان برقراری آتش بس را که از سوی حماس پیشنهاد شده نادیده گرفته است.

پیشتر، مایر شیتریت، وزیر کشور اسرائیل، برقراری آتش بس در مرحله کنونی از عملیات نظامی علیه باریکه غزه را رد کرده بود.

آقای شیتریت گفته بود اسرائیل تنها زمانی می تواند آتش بس را بپذیرد که خطر حملات موشکی از داخل غزه به سوی هدف هایی در داخل خاک اسرائیل به طور کامل رفع شده باشد.

همزمان، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز برای بررسی بحران کنونی در باریکه غزه تشکیل جلسه می دهند و وزیر خارجه فرانسه، که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه را برعهده دارد، گفته است در این جلسه امکان تلاش برای کاهش این بحران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، در آستانه برگزاری اجلاس اتحادیه اروپا، نگرانی شدید دولت این کشور در مورد وضعیت غزه را مورد تاکید قرار داده و خواستار برقراری فوری آتش بس در عملیات کنونی شده است.

در حالی که مردم غزه در میان خون و آتش دست و پا می زنند، سربازان اسرائیلی با کاملترین تجهیزات نظامی و تانک های پیشرفته سراسر نوارغزه را به محاصره خود در آورده اند،  به پاس این کشتار مردم بی گناه غزه توسط اسرائیل، این نظامیان جشن حنوکا را برگزار کردند.

حنوکا  جشن افتتاح یا گشایش است وبه زبان عبري افتتاح يا گشايش را معنا می دهد. يهوديان به مناسبت بازگشايي بيت المقدس و آزادی  این سرزمین از تصرف يونانی هادر سال 164 ق.م  این جشن را برگزار می کنند. اين عيد از 25 ماه عبري کيسلو شروع می شود و هشت روز ادامه دارد. در اين هشت روز در منورا (شمعدان) مخصوص شمع روشن می کنند تا معجزه جشن حنوکا ياد آوری شود. زیرا یهودیان آزادی بیت المقدس از چنگ یونانیان را نوعی معجزه می دانند.

اما اکنون بیش از هفت هزار سرباز تا به دندان مسلح اسرائیل که نوار غزه را به محاصره خود در آورده اند، و از هوا هرلحظه دهها فروند هواپیماهای جنگنده اسرائیلی مردم بی دفاع غزه را هدف قرار می دهند، این گونه به جشن و شادی مشغولند و با مستی و سرور با روشن کردن شمع ها در اطراف غزه محاصره شده، می خواهند از کشتار مردم بی دفاع غزه معجزه ای برای آنان رخ دهد!.

به هرحال امسال اسرائیل عید کریسمس، سال نو میلادی و حنوکا را باخون خضاب کرد و متاسفانه علی رغم مخالفت های بین المللی باز هم اسرائیل برادامه بمباردمان هوایی علیه مردم بی دفاع غزه تاکید دارد. هم اکنون بیش از هفت هزار اترش اسرائیل در اطراف نوار غزه با تمامی تجهیزات آماده هستند تا حملات سنگین نظامی را علیه این مردم بی دفاع آغاز نمایند و این بار جنایت فجیع تری را در غزه مرتکب گردد، تا مستی جشن حنوکا با رقص خون مردم بی گناه فلسطین تکمیل گردد.


January 4th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی